De basis van succesvolle marketing is …

Wat doe jij anders dan jouw concurrenten?

Ik bedoel… echt totaal anders?

Wat maakt jouw marketing anders dan de marketing van jouw concurrenten? En jouw blogartikelen?

Als ik de vraag aan mezelf stel, dan kom ik moeilijk op een antwoord. Mijn diensten zijn niet uniek. En mijn marketing ook niet. En mijn blogartikelen? Ik denk dat de ruime meerderheid niet anders is dan anderen.

Maar op dat gebied probeer ik wel af en toe buiten de gebaande paden te gaan. Soms voeg ik slechte tekeningen toe. Soms heb ik het over filosofie. Soms over gladiatoren. En als er mensen zijn die 000.nl prefereren boven andere online marketing blogs, dan is dat de enige reden.

Succesvolle marketing draait om drie dingen:

  • Aandacht krijgen
  • Onthouden worden
  • Voorkeur ontwikkelen

De kans dat je aandacht krijgt, onthouden wordt of een voorkeur ontwikkelt voor iets wat niet te onderscheiden is van anderen, is zeldzaam.

Stel ik krijg een blogartikel van jou voor mijn neus. Zonder logo. Zonder (bedrijfs)naam. En onder foto. Zou ik dan denken “Ik ben wel erg benieuwd wie dit schrijft.”? Stel ik ontmoet daarna jou en 9 van jouw concurrenten. En ik praat met iedereen voor 5 minuten over het vakgebied. Kan ik dan met zekerheid zeggen wie van de 10 het artikel heeft geschreven?

Onderscheiden staat aan de basis van succesvolle marketing. Ons brein is altijd op zoek naar afwijkingen van het normale. Het is een overlevingsmechanisme. Het brein beloont zichzelf zelfs wanneer ze iets onverwachts zien.

 

“People crave the unexpected – they feel pleasure.” – Research by Gregory Berns

Afwijkingen onthoud je. En de kans is groot dat iemand dan direct aan jou moet denken wanneer die het heeft over webdesign, een koffietentje, New Era petten of teksten schrijven. En onbewust hebben we een voorkeur aan hetgeen wat als eerste in ons opkomt.

Dit betekent niet dat je op eens alles anders moet doen. En je zou dat niet eens moeten willen. Diensten moeten altijd aansluiten op behoeften. En de website moet aan de verwachtingspatronen voldoen. En wat je schrijft moet niet chaotisch zijn. Maar binnen het hokje kunnen we – en moeten we af en toe – afwijken.

Het is lastig. Het vereist denkwerk. Je moet grinden voor inspiratie. Je moet zwemmen in de zee van onzekerheid van wat mogelijk is.

Even een ruwe brainstorm.

Wat zou een webdesigner kunnen doen?

  • Een tof e-mailinschrijfformulier maken (met html en css), die gratis weggeven, en stap voor stap uitleggen hoe je die implementeert in je website.
  • De website van Louis CK redesignen – niet omdat de site slechts is (die is prima), maar omdat de naam bekend is – en uitleggen waarom je wat hebt gedaan.

En een koffietentje?

  • Euhmm.. Een app waarmee je (anoniem) mini-games kan doen met andere mensen in het koffietentje.
  • Een gratis koek/gebak naar keuze bij elke cappuccino, latte macchiato etc? Misschien dat ze elke week online mogen stemmen op wat ze weggeven? Mini cheesecakes ftw.

Maar wat kan ik anders doen?

Wat kan jij anders doen?

4 responses to “De basis van succesvolle marketing is …

  1. Je dóet misschien niet andere dingen, maar bént wel anders. En wat dáár anders aan is, is niet eenvoudig te benoemen, maar wel hetgeen je uniek maakt. Tactieken en tools zijn vaak hetzelfde. Hoe je daar invulling aan geeft, is wat het anders maakt.

    Als je datgene wat klanten bijzonder vinden als ze met jou samenwerken, weet te vertalen naar communicatie richting mensen die je nog niet kennen, is dat bijna onvermijdelijk onderscheidend. Vaak betreft het meerdere aspecten die op een voor jou specifieke wijze in/door jou gecombineerd worden.

  2. Ik denk dat het mijn onbewuste is die ervoor kiest om jou te volgen. Pas als ik er over nadenk, komen er zaken op als: ja, hij (ja jij dus Ruben) is anders, zijn tekeningen vind ik grappig, hij doet zijn eigen onderzoekingen en dat vind ik sympathiek, want ik zit zelf ook in mijn eigen kleine wereldje de dingen uit te zoeken. En waarschijnlijk nog wel een paar zaken. Onderscheidend daar hou ik wel van, soms de kont lekker tegen de krib gooien. Daar ligt mijn “anders zijn”denk ik. Op het gebied van de gezondheidszorg kan je als éénpitter (zoals ik)wel wat makkelijker onderscheidend zijn dan een grote organisatie denk ik.

    1. Precies. Ik denk dat al die zaken veel invloed op elkaar hebben. Zonder het een, ook niet het ander.

      Zeker, als éénpitter is het anders zijn een van de sterkste wapens die je hebt.

Leave a Reply