Een van de grootste belemmeringen voor ondernemers, bloggers en professionals die snel willen groeien

Wanneer was voor jou de laatste keer dat je feedback kreeg op jouw werk?

  • Dat je als designer inhoudelijke feedback kreeg op je designs?
  • Dat je als timmerman inhoudelijke feedback kreeg op je timmermanschap?
  • Dat je als tekstschrijver inhoudelijke feedback kreeg op je teksten?

Ik heb het niet over de ‘Oh, dat ziet er leuk uit’-tjes , ‘goed gedaan’-tjes of ‘WTF is dit?’-tjes.

Ik heb het ook niet over ‘Make the design more POP‘, ‘Kan het iets zakelijker?’ en ‘Wat is dit? Wie ben jij? En waarom sta je bij mij op de stoep met een doos kippen?’

Ik bedoel niet de feedback van de klant.

Ik heb het over inhoudelijke feedback. Feedback van collega’s.

Stagnatie

Er zijn een paar redenen waarom bijna alle professionals na een tijd stagneren qua kennis

  • Ze denken dat ze alles beheersen. En je leert niet als je denkt als je alles al weet.
  • Leren betekent moeite doen, onzekerheid, mislukking en stress. Hoe langer je jouw werk op de automatische piloot doet, hoe groter het ongemak van het leren wordt. Hoe groter het ongemak, hoe sneller je het leren opgeeft en weer naar jouw oude patroon terugkeert.
  • En een andere reden is een gebrek aan inhoudelijke feedback.

Je moet eerst weten wat beter kan, voordat je jezelf kan verbeteren. En zolang je niet hoort wat beter kan, blijf je hetzelfde doen. Kortom: je groeit niet.

Feedback is een schaars goed

De laatste keer dat ik uitgebreide inhoudelijke feedback kreeg was toen ik nog studeerde. En ik deed er niets mee. Feedback was een hindernis. En zo keek ik eigenlijk de eerste twee decennia naar feedback. Je krijgt zoveel ongevraagde feedback op je dak dat je er een aversie voor ontwikkelt. En als je niet uitkijkt blijft die aversie je hele leven achtervolgen. Je blijft feedback ontwijken en negeren.

De waarde van feedback merk je wanneer je het wilt. En dan merk je hoe lastig het is om te krijgen. Docenten krijgen betaald op feedback te geven. En als je bij een baan begint, dan is feedback part of the proces.

Maar hoe meer gevestigd je bent (en hoe ouder je wordt), hoe schaarser, en schaarser de feedback wordt. Helemaal als je gaat ondernemen.

Hoe krijg je feedback als ondernemer? Of als professional?

Lastig.

Ik denk dat het bij jezelf begint. Bij jouw houding tegenover feedback en het besef van wat je wel weet.

  • Je moet beseffen dat je niet alles weet.
  • Je moet beseffen dat andere mensen het beter weten.
  • Je moet beseffen dat je kan leren van mensen die ‘minder weten’ dan jij weet. Je kan van iedereen iets leren.
  • Je moet feedback met open armen accepteren, ook al is het niet in de hamburgervorm (positieve feedback, verbeterpunten (lees kritiek), positieve feedback).
  • Je moet degene die de feedback geeft bedanken. Ik denk dat de meeste mensen geen feedback aan elkaar geven, omdat ze – meestal terecht – denken dat het niet positief opgevat wordt. Ontvang het positief.
  • Je moet iets doen met de feedback die je krijgt. Als degene die feedback geeft ziet dat jij het waardeert en er iets mee doet, dan vergroot je de kans op nog meer feedback en betere feedback met 4.527%
  • Geef opbouwende feedback aan anderen (dan merk je ook hoe lastig het kan zijn).

Feedback krijgen

Een paar manieren om personen te vinden die feedback kunnen geven

Zoek een mentor

Je leest dit vaak in Engelstalige artikelen. Maar ik dacht direct: “Waarom zou iemand die 2, 3, 10x verder is dan jij bent, jou gratis helpen?”.

Maar eigenlijk beantwoord ik ook elke week een stuk of 5 vragen van bezoekers van 000.nl. Gratis. En ik besteed meer tijd dan rendabel is bij het helpen van cursisten.  Het antwoord is simpel. Het geeft voldoening om iemand te helpen die geholpen wil worden.

Maar dit is ook de reden dat ik steeds meer mensen, minder goed help.

  • Ze laten niet merken dat mijn advies zwaarder weegt dan de moeite die ik moet doen om de vraag te beantwoorden. Soms krijg ik een mailtje met een enkele vraag. Nee, ik ben geen Google.
  • Ze reageren niet op mijn reactie.
  • Ze pakken het advies niet op.

Maar iemand helpen die graag geholpen wil worden, het ook echt waardeert en die er ook wat mee doet?

Ja, waarom niet?

Mastermindgroep

Verzamel een groep van 5 ondernemers en professionals die hetzelfde willen en bespreek regelmatig shit. Geef feedback. Ondersteun elkaar. Help elkaar.

Klinkt ideaal.

Coach

Koop feedback.

Eén met de meeste zekerheid.

Je kan een professional die 2, 3, 10x zo ver is, geld geven om jou te bekritiseren

Het geven van feedback is hun vak, hun inkomen.

 

 

En soms vraag ik mezelf af…. als ik zo graag feedback wil… waarom heb ik nog geen mentor gezocht, mastermindgroep samengesteld of een coach ingehuurd?

Misschien hunkert nog steeds die aversie tegen feedback in mijn onderbewuste. Misschien ben ik gewoon lui.

9 responses to “Een van de grootste belemmeringen voor ondernemers, bloggers en professionals die snel willen groeien

  1. Ja, zo zit dat met feedback idd. Het is zo hard nodig, maar zo lastig te krijgen/ontvangen…

    Vind feedback geven geloof ik ook makkelijker dan ontvangen. Luiheid? Of is t groeipijn?

    1. Nah, geen van beide.

      Zit in onze natuur. We streven altijd naar de status quo. En feedback is een aanval op de status quo (en het wordt ook gezien als een aanval op persoon). En iets met die feedback doen – iets nieuws leren – betekent ook weer extra fouten maken, stres en falen (en nog verder van de ‘comfortabele status quo’).

  2. En soms willen we het liever helemaal niet horen.

    Of we willen het wel, maar durven het niet aan. Nu nog even niet, meer iets voor later …

  3. Als je van nature openstaat voor de wereld om je heen en je bent nieuwsgierig en leergierig, dan komt advies regelmatig als vanzelf op je pad. Dan adviseren mensen je zonder dat ze zich daar bewust van zijn. Ik gok dat jij dat ook zo ervaart, Ruben? Dat jij mede daardoor ook niet bij eoa groep zit?

    Een paar voorbeelden mijnerzijds:

    — Door Elja Daae heb ik onlangs m’n nieuwsbrief aanpak veranderd (wat ik haar heb laten weten/zien), omdat ze schreef over haar ontdekkingsproces op dit gebied.

    — Gary Vaynerchuk (#AskGaryVee show) heeft me geleerd om pushback te gebruiken als katalysator, iets wat je juist sterker maakt ipv zwakker of angstig.

    — Door goed te luisteren naar m’n lichaam (goeie leermeester!) leer ik steeds beter m’n grenzen te (h)erkennen waardoor ik juist méér bereik.

    Dat betekent niet dat ik het allemaal onder de knie heb ofzo. Precies wat je schrijft, het gaat met vallen en opstaan. Maar dat leerproces is gaaf en als je jezelf de tijd gunt en niet afbrandt bij alweer dezelfde fout (mensen zijn geen ezels ;-)), dan sta je na een aantal maanden en jaren versteld van hoe je veranderd bent of wat er veranderd is.

    1. EOA groep? Ken ik die?

      Hmm jij hebt het meer over zelfstudie. Natuurlijke nieuwsgierigheid en de wil om jezelf en wat je doet te veranderen. Zeker essentieel.

      Maar ik heb het vooral over gerichte inhoudelijk feedback. Gericht op je vakgebied. Je kan namelijk niet altijd even goed zien wat beter kan. Je went aan wat je doet. En het is – gelukkig – zo dat je niet altijd jezelf en wat je doet in twijfel neemt.

      Ik denk dat een frisse blik van iemand anders – hoe ver die persoon ook is – juist het niveau omhoog kan brengen. Dat in combinatie met zelfontwikkeling betekent structurele groei en vaak in sprongen.

      1. eoa = één of andere

        Denk dat het erg verschilt per persoon. De één leert graag in gesprek met anderen, de ander leest vooral en/of kijkt naar leerzame video’s om zich vakinhoudelijk te ontwikkelen.

        Ervan uitgaan dat je met wat je op die manier leert ook daadwerkelijk aan de slag gaat. Want daar schort het ook vaak aan. Zoveel mensen die cursussen volgen of een coachingstraject en er nauwelijks iets mee doen in de praktijk. Dat luie waar je je blog mee besluit, is er ook volop bij mensen die iedere maand meedoen aan een Mastermind Groep of iets dergelijks.

        Over het algemeen kunnen we denk ik stellen dat er veel gepraat en geschreven en geadviseerd wordt en een stuk minder gedaan. Dóen, uitproberen, experimenteren, vallen opstaan – dat levert zulke waardevolle inzichten op (en maakt je ook een betere advies/hulp gever).

        Nieuwe klanten en je nieuwsbrieflezers zijn interessante ‘frisse blik gevers’. Zeker de mensen die je nog niet (zo goed) kennen via social media en nog niet beïnvloed zijn door persoonlijk contact met jou, online/offline.

        Ik herinner me dat jij weleens enquêtes heb gehouden onder je nieuwsbrieflezers, Ruben en dat daar best interessante resultaten uit waren voortgevloeid waar je inhoudelijk iets aan had. Toch? Da’s ook een manier.

        1. Ik snap wat je bedoelt. Maar ook als je zelf iets probeert, is de kans groot dat je geen goed feedbackmechanisme heb.

          En ja, enquetes leveren wel een beetje inzicht op. Maar minder dan ik dacht. Of ik had betere vragen moet stellen. Je moet inzicht krijgen waarop een bepaalde mening, gedachten of gevoel is gebaseerd. En dat betekent doorvragen (en dat lukt zo goed bij een enquete).

          Er zijn een hoop methoden om te groeien. En sure, je moet je focussen op de methode die het best bij je past. Maar we moeten de andere niet negeren, die kunnen de gaten die je zelf niet ziet opvullen.

  4. Of lees dit boek:
    Bright Minds, Poor Grades
    Understanding and Movtivating Your Underachieving Child
    Michael D Whitley
    Geschreven voor ouders van onderpresterende kinderen maar ooooooooh zo herkenbaar voor de “ondernemer” die maar niet to the next level komt (en niet bereikt wat hij werkelijk wil en kan).
    Cheers!

Leave a Reply