Ik heb nooit goed gefaald, omdat ik niet goed weet wat precies gefaald is

Fail fast.

Fail forward.

Je hebt het vast al vierduizendtweeëntwintig keer gehoord.

Ik zag het altijd als een steuntje in de rug. Het is niet erg dat iets fout gaat. Het is normaal. Soms moet je 23 falen voordat je een keer een succes behaalt. Elke keer als je iets faalt, leer je namelijk iets. Kortom: geef niet op.

Maar dat betekent het niet. Het kan erg zijn dat het fout gaat. Het kan je 0,0% verder helpen. Simpelweg omdat je niet goed faalt.

Ik heb nooit goed gefaald, omdat ik niet goed weet wat precies gefaald is.

Bij blogartikelen weet ik soms niet wat het #1 punt is dat ik wil overbrengen. En ik kijk ook niet of dat punt goed over is gekomen. Ik weet niet welke alinea’s saai zijn en welke overbodig. Ik weet niet welke titel beter aanspreekt en waarom. Ik weet niet op wat voor manier, en op welke plekken, ik een artikel moet proberen.

Als iets goed gaat, dan heb ik – als ik echt eerlijk tegen mezelf ben – geen idee waarom het goed gegaan is. En ik weet niet waar het aan ligt als iets fout gaat. Ik heb blogs geschreven die ik tof vond en die geen response kregen. En blogs waarvan ik dacht ‘redelijk’ die het heel goed deden.

In het artikel ‘Een van de grootste belemmeringen voor ondernemers, bloggers en professionals die snel willen groeien‘ had ik het al over het nut van feedback van anderen.

Maar je kan natuurlijk ook zelf feedbackmechanismes bouwen.

En hier heb ik ook over in een nieuwe les voor een nieuwe cursus voor ondernemers. Het creëren van hypotheses. Onderzoeksvragen.

Het begint met het formuleren van een meetbare en specifieke vraag. Wat ga je precies weten en hoe kan je zien of het antwoord klopt?

Daarna is het een kwestie van snel falen. Zo snel mogelijk meerdere variaties testen. En op basis van de uitkomsten nog meer variaties testen. Trail and error. En stap voor stap wordt je beter. Je weet steeds beter wat werkt.

Het is moeilijk om goede fouten te maken. Maar het is zeker mogelijk.

En goede fouten maken betekent op termijn succesvollere artikelen, effectievere marketing, een strakker geformuleerde doelgroep en een product dat steeds succesvoller wordt.

 

Leave a Reply