Je weet dat de eerste indruk telt. Ook bij websites.
Tijdens de eerste indruk plaats je een persoon (of onderneming) direct in een hokje. En alles wat de persoon vanaf dat moment ziet (en doet) wordt beoordeelt aan de hand van de eerste indruk.
Iedereen doet dat.
Daniel Kahneman (van het boek Thinking, Fast and Slow) kwam in het begin van zijn carrière als docent tot een vermoeden. Speelt het ‘Halo Effect’ op – het onbewust koppelen van een positieve eigenschap aan andere positieve eigenschappen – bij het beoordelen van de essays van zijn studenten?
Het antwoord was ja. Een docent gespecialiseerd in denkfouten, maakt denkfouten.
Als de eerste essay van een student goed was, kregen de essays die daarop volgen een beter cijfer dan dat ze zouden krijgen als het blind werden gecontroleerd. Als een vage statement werd gemaakt, dan gaf hij de student de voordeel van de twijfel. En een slechte eerste essay zorgde voor lagere cijfers bij de daaropvolgende essays.
Toen hij de essays blind ging controleren merkte hij op dat een goede (of slechte) eerste essay niet altijd wat zegt over de kwaliteit van de persoon. Klinkt logisch en toch denken we dat onbewust. Vanaf dat moment ging hij alles blind controleren.
Een bezoeker gaat dat niet doen. Die beoordeelt – net als iedereen – op basis van de eerste indruk. En als ondernemer, webdesigner, schrijver of marketeer zou je niet moeten inspelen op hoe de mens zou moeten handelen, maar op hoe de mens in de realiteit handelt.
Een slechte eerste indruk is een drama. Als je niet als betrouwbaar wordt gezien, dan geloven ze niet of minder jouw beloftes en jouw argumenten. Ze lezen niet verder, klikken niet verder, schrijven zich niet in, delen niets en boven alles…. kopen niets.
En het design van je website speelt een enorme rol bij het beoordelen van de betrouwbaarheid (en dat gaat op basis van de eerste indruk).
“When participants in the study rejected a health website as not being trustworthy, 83 percent of their comments were related to design factors, such as an inferable first impression of the look and feel, poor navigation, color, text size, or the name of the website.” – Research by Elizabeth Silence (2004).
Maar…
Het design bepaalt niet of de website betrouwbaar is. Dat doet de content.
“When participants mentioned the features that were relevant to their decision that a web site was trustworthy, 74 percent referenced the content of the site, rather that design factors” – Research by Elizabeth Silence (2004).
Dit betekent dat het design een gateway is. Het is de eerste screening. Als je daar niet doorheen komt, dan maakt het niet uit hoe goed de content is.
Het design hoeft niet perfect te zijn. Het moet goed genoeg zijn. Het moet voornamelijk gericht zijn op het voorkomen van fouten (onduidelijke navigatie, te veel kleuren, een niet goed leesbaar lettertype, in plaats van het toevoegen van ‘fancy’ features.
P.S. Onderschat het voorkomen van fouten niet. Ik ken weinig websites – waaronder die van webdesigners – die foutloos zijn. En dan bedoel ik niet kleine dingen, maar grote, redelijk makkelijk te voorkomen, fouten.
Bronnen
- Thinking, Fast and Slow van Daniel Kahneman
- 100 things every designer needs to know about People – Susan Weinschenk
Meer artikelen
Dank je,
Ik zal mijn website nog eens controleren.
Vind hem ook wel wat te druk.
Staan nu wel heel veel kleuren op, zal ik er een kleur uithalen om als hoofdkleur te gaan gebruiken?
Maar welke?
Heb je een idee?
Hartelijk dank alvast voor het advies.
groeten Rita
Hmm. Ik zou zelf de roze kleur doen (van de alinea ‘Ook ideaal om met jouw gewone schilderen te combineren.’). Het valt op, is niet te druk en de tekst blijft goed leesbaar).