Een blog met een matig advies kan beter presteren dan een blog met een enorme krachtig advies.
Het succes van een blog is niet afhankelijk van de kwaliteit van het advies.
Het succes is afhankelijk van de presentatie van het advies. En op dat gebied kunnen veel bloggers – waaronder ik – nog veel in verbeteren.
Hoe presteer je ideeën beter?
Je kent het lijstje vast al.
- Verwerk niet zo bekende verhalen in het artikel.
- Verras de lezer regelmatig.
- Hou de lezer nieuwsgierig.
- Begin sterk.
- Eindig sterk.
- Verzin kloppende en niet voor de hand liggende metaforen.
- Voeg visuele elementen die iets toevoegen toe. Maak je eigen illustraties als het kan. Huur iemand in.
- Lees de tekst hardop voor. De tekst moet vloeien.
- Bedenk een nieuwsgierigmakende titel.
- Bedenk nieuwsgierigmakende koppen.
- Voeg feiten toe. Onderzoeken. Cijfers. Met bron.
- Grafieken? Taartdiagrammen? Screenshots?
En als je even nadenkt dan zou je vast tientallen andere tips kunnen bedenken. We weten wel hoe we ideeën beter kunnen presenteren.
Het probleem is het doen
Zonder die prestatieverhogende tips vertel je namelijk hetzelfde. Het advies dat je overbrengt verandert niet.
Waarom zou je dan 1 uur, 3 uur of een halve dag besteden aan enkel de presentatie? We weten het antwoord al. Het levert meer op. Een hogere likeablity, linkablity en shareability. Je onderscheidt jezelf van 99% van de andere bloggers.
Rationeel gezien zouden we het altijd moeten doen. Maar we doen het niet. Of niet zo vaak. We zouden dan de oplossing ergens anders moeten vinden.
Misschien is het een kwestie van het trainen van delayed gratification. Misschien is het een kwestie van stap voor stap kleine gewoontes in het schrijfproces. Misschien beide. Misschien is de oplossing iets heel anders.
Tip twee lijkt me niet zo handig: ik denk niet dat lezers er blij van worden als je ze ver-ast.
Wel als je ze verrast 😉
Haha 🙂
Ik heb het aangepast. Thanks!