De meeste artikelen in een niche lijken op elkaar.
Alle artikelen over sport lijken op elkaar. Alle artikelen over marketing lijken op elkaar. Alle artikelen over fashion, lifestyle en food lijken op elkaar
Stel je pakt 10 willekeurige artikelen over copywriting. En je laat die artikelen lezen door een random persoon. En je vraagt vervolgens twee dingen:
- Hoeveel verschillende auteurs hebben de artikelen geschreven?
- En als er meer dan een auteur is, welk artikel hoort dan bij welke auteur?
Ik denk dat de kans nihil is dat iemand alles goed gokt.
Maar dat verwacht ik ook niet. Maar wat denk je wat het ‘waarheidpercentage’ is? Kunnen ze de verschillende schrijfstijlen ontdekken? Ik denk dat schrijvers van die artikelen zullen verbazen wat de uitkomst is.
Waarom lijken alle artikelen op elkaar?
Nou, ze lezen dezelfde artikelen. Van dezelfde blogs. En dezelfde boeken. Van dezelfde auteurs.
En hoe je schrijft is een mengelmoes van wat je leest. Daardoor overlappen de stijlen van alle auteurs enorm. En de tips. En de titels.
So what?
Dit is niet erg voor het aantrekken van nieuwe bezoekers. Misschien is het zelfs slim. Het zijn zijn bewezen tips en titels. Misschien is het zelfs nodig. Als je net begint.
Maar om bezoekers terug te laten komen, om een voorkeurspositie te bemachtigen, moet je op een gegeven moment je afscheiden van de kudde. Je moet je onderscheiden. Qua stijl en tips.
Betere schrijfstijl ontwikkelen
En dat doe je door… je kan het al raden… andere blogs, boeken en auteurs te lezen. Van gerelateerde vakgebieden. Van totaal verschillende vakgebieden. En de tofste tips, stijlen en manieren van communiceren overnemen en je eigen draai aan geven.
Ik krijg af en toe een tof mailtje waarin ze zeggen ‘toffe schrijfstijl’ of ‘het leest makkelijk en leuk weg’. Ik waardeer de complimentjes, maar ik neem ze niet persoonlijk. Weet je wat ze eigenlijk zeggen? Ze zeggen: “Ik vind de stijl tof van de schrijvers die jij tof vindt”. Het is geen complimentje over skill, maar van smaak.
De theorie is makkelijk. Andere schrijvers lezen en de beste stukjes integeren in jouw stijl. In de praktijk is het een stuk lastiger. Het betekent structureel tijd vrijmaken om te lezen, tijd vrij maken om toffe schrijvers te ontdekken, tijd vrijmaken om het in jouw stijl te integreren.
De vraag is dan.
Als je weet hoe het moet, ga je het dan doen?
En die keuze is aan jou.