Je kent vast nog liedjes uit jouw jeugd. Liedjes die zo vaak herhaald zijn dat je ze tig jaar later nog kent.
Herhaling is een van de twee tactieken om iets makkelijk te onthouden.
Dezelfde tactiek kom je tegen wanneer je een nieuwe taal leert. Je kent het wel, woordjes rammen.
Sporters gebruiken deze tactiek ook. Ze herhalen de perfecte techniek 16.325 keer. Van oefenen in slow-motion tot oefenen in wedstrijden. De bijna-perfecte trap/slag/gooi komt na een lange tijd zonder er bij na te denken
Een herinnering is heel simpel gezegd een connectie tussen neutronen. Elke keer als we de herinnering herhalen wordt de connectie sterker. Hoe sterker de connectie, hoe beter je het onthoudt.
Verbind de informatie met iets wat je al kent
Dat is de tweede tactiek.
Als je een beetje bekend bent met de achterkant van de website, dan weet je wat voor informatie er in de <head>staat . Namelijk, informatie over de wegpagina. Je ziet bijvoorbeeld de titel, de beschrijving, wie de auteur is en wanneer de pagina gepubliceerd is.
De ‘head’ is een schema. En een schema kan veel informatie bevatten. En mensen gebruiken schema’s om informatie op te slaan en op te halen.
Als je nieuwe informatie kan koppelen aan bestaande informatie (aan een bestaand schema), dan blijft de nieuwe informatie makkelijker plakken en is het makkelijker op te halen.
Stel je hebt iets wat je wilt onthouden
- Denk dan aan toekomstige situaties waar het van toepassing kan zijn.
- Denk aan situaties in het verleden waar het van toepassing was.
- Bedenk waar de informatie staat in verhouding met wat je al weet over het onderwerp. Visualiseer een boomdiagram van kennis en maak koppelingen.
Bron: “100 things every designer needs to know about people.” – Susan M. Weinschenk