Ik discrimineer…
…op basis van je website, je slogan, jouw woordkeuze, de vergelijkingen die je maakt en de afbeeldingen die je gebruikt.
In een paar seconden stop ik je in een hokje. Een hokje vol met vooroordelen. En alles wat ik op je site vanaf dat moment doe, beoordeel ik op basis van het hokje waarin ik jou en jouw website heb geplaatst.
Ik discrimineer…. en dan doen jouw klanten ook.
Er zijn twee simpele punten die enorm veel invloed hebben op het hokje waarin ik jou plaats. Twee punten die zorgen voor:
- Focus
- Een gevoel van gemak
- Een gevoel voor professionaliteit.
- Een gevoel dat je iemand mag.
- Begrijpbaarheid.
- Geloofwaardigheid.
Het zijn twee punten die zorgen dat mijn brein niet zo hard hoeft te werken om je site te verwerken. Die twee punten zijn vrij vanzelfvansprekend. Maar… bijna niemand doet het goed.
Die twee punten zijn:
Genoeg witruimte en een goed leesbaar lettertype.
Simpele oplossingen
Als ik denk aan genoeg witruimte en een goed leesbaar lettertype, dan denk ik aan Medium.
Een site die zijn succes voor een groot deel te danken heeft aan de focus op content. Kijk maar eens.
Alle aandacht gaat naar de inhoud.
Maar zelfs Medium is niet perfect. Als je naar de homepage gaat, dan lijkt het alsof je op een andere site komt. Kijk maar.
Inspelen op hoe mensen handelen
Hoe meer witruimte een object heeft, hoe belangrijker het object wordt geschat en hoe meer aandacht het object krijgt.
Een object, zonder witruimte, waarbij alles op elkaar is gepropt vereist veel hersenkracht om te ontcijferen. De meeste mensen, waaronder ik, geven daarom het object helemaal geen aandacht. Het wordt genegeerd.
Een van de grootste denkfouten die we maken is dat we denken dat de lezer alles leest/opmerkt dat hij/zij voorgeschoteld krijgt.
Maar zo werkt de mens niet. We denken niet logisch na. We denken eigenlijk helemaal niet na bij het gebruiken van een website. We worden geleidt door ons onderbewuste. En die focust zich op de dingen die volgens hem/haar/het het belangrijkste is. Als iets op je website knippert of beweegt, dan gaat de aandacht daar naar toe. Dat is geen keuze.
Wij moeten inspelen op hoe de mens handelt, niet op wat wij allemaal willen vertellen. En met witruimte kan je bepalen welke objecten aandacht krijgen.
Een simpele handvat: verdubbel de witruimte.
En het lettertype?
Hoe lastiger het lettertype te lezen is, hoe meer hersenkracht we moeten gebruiken.
Wat maakt een lettertype lastig te lezen?
- Een te kleine font
- Een te grote font
- Een moeilijk leesbare font
- Alleen maar hoofdletters
- Dikgedrukt
- Cursief
- Twee verschillende lettertypes
Elke afwijking eist aandacht op.
Dit is niet altijd negatief. Je kan ook bewust bepaalde zinnen meer aandacht geven. Maar onthoud wel dat die aandacht ten koste gaat van de aandacht die de rest van de tekst krijgt.
Nog een onnodige maar veelgemaakte fout: te weinig contrast tussen letters en achtergrond. Ofwel door een te dunne letter, ofwel door verkeerde kleuren, meestal een te licht font.
Zie bijvoorbeeld http://contrastrebellion.com/
Een weetje: een groot deel van de mensen die een site met een desktop/laptop bekijken, gebruikt Windows als OS en Chrome als browser. De meeste site-ontwerpers gebruiken Macs met meestal Safari als browser. Die laatste combinatie maakt letters een stuk donkerder dan de eerste. Dus tekst die er voor de ontwerper goed uitziet, kan heel goed door contrastgebrek nauwelijks te lezen zijn voor de gebruiker. Een goede ontwerper houdt daar uiteraard rekening mee, maar in de praktijk wordt dat vaak vergeten.
100%. Ik heb eerlijk gezegd ook wel eens die fout gemaakt. Dan leek een dunner lettertype er strakker en mooier uit te zien, maar het ging echt ten koste van de leesbaarheid.
Toffe website. Kende hem nog niet :).
Ik ging gelijk even kijken hoe het bij mij zat qua Macintosh/Windows. Blijkt 55% Windows en 20% Macintosh.
Interessant artikel, Ruben. Zelf kies ik voor een heel basic WordPress-theme, juist omdat het zo wit, rustig en daardoor leesvriendelijk is. Heb je – naast Medium – nog andere voorbeelden van websites die je positief opvallen?
Thanks Jeroen.
Hmmm nog andere voorbeelden. Ik ken niet zo heel veel sites waarvan ik denk “Ja!”.
Ik kwam laatst op http://ugmonk.com/ en die vond ik erg tof. En de site van BrainPicking vind ik wel esthetisch, maar niet optimaal leesbaar.
Da’s inderdaad een mooie en vooral rustige website. Beeldend, maar niet té. Van de spullen die ze verkopen ben ik minder fan, maar hé, smaken verschillen. Gelukkig.
Afschuwelijk, die slider op http://ugmonk.com. Maakt de site vreselijk onrustig.