Leren van andere niches

Ik speel de laatste tijd Overwatch.

Om een klein beeld te schetsen. Het is een online schietspel met opdrachten, zoals Escort the Payload en King of the Hill. Het is 6 tegen 6. Je kan kiezen uit 21 verschillende characters, verdeeld over 4 groepen. Tanks, healers, attackers en defenders. En je kan tijdens het spelen altijd wisselen van character.

maxresdefault

 

So what, Ruben?

 

Het (leren) spelen van een nieuw spel, zoals Overwatch, is als het leren van een nieuw vakgebied, zoals SEO of copywriting.

Maar dan 1000x sneller.

Waarom?

Twee dingen

  • Flow
  • En feedback

Flow

“Flow is an optimal psychological state that people experience when engaged in an activity that is both appropriately challenging to one’s skill level, often resulting in immersion and concentrated focus on a task. This can result in deep learning and high levels of personal and work satisfaction.” – Csíkszentmihályi, M. (2008). Flow: The psychology of optimal experience

In het kort: niet te moeilijk, niet te makkelijk.

En wanneer je Overwatch begint te spelen, dan wordt je ingedeeld met andere spelers die ook net begonnen zijn met spelen – of niet zo goed zijn. Als jij beter wordt, dan wordt jij automatisch ingedeeld met mensen die ook beter zijn. En als je een paar slechte potjes hebt, dan wordt je weer ingedeeld met mensen die iets minder goed zijn. En dit gebeurt allemaal ‘in the background’. Je ziet het niet. En je breekbare ego wordt dus ook niet aangetast.

Hierdoor is bijna elk potje is uitdagend. In elk potje kan je in de flow komen. Door die flow leer je en door die flow blijf je spelen. En hoe langer je speelt, hoe beter je wordt.

Flow is essentieel voor ondernemers. Het is de drug die zorgt dat je bijvoorbeeld bloggen 10 jaar achter elkaar kan volhouden. Of dat je twee maanden lang aan de ontwikkeling van één product kan werken.

Hoe creëer je meer flow? Maak lastigere taken kleiner. Zodat het ‘doable’ wordt. En maak makkelijke taken lastiger. Geef jezelf uitdagingen om de makkelijke taken lastiger te maken.

1446781004_Ylt6HUBi

De feedback

De feedback bij Overwatch is direct. En niet straffend.

Elke game zijn er duizenden grote en kleine beslissingen die je moet maken. Als je bewust was van elke keuze, dan zou je gek worden. Je brein probeert daarom ‘rules of thumb’ en gewoontes in te bouwen. En die gewoontes worden gebaseerd op de feedback die je krijgt.

Je merkt bij elke keuze direct of het werkt of niet werkt. Je gaat dood of je wint niet. In elke game heb je 5 tot 20 pogingen om een bepaald punt van de andere partij over te nemen. En je kan elke keer wat anders proberen. Een andere route. Een andere character. Een andere speelstijl. Stap voor stap leer je wat beter werkt en wat niet.

“Generally speaking, no matter what you’re trying to do, you need feedback to identify exactly where and how you are falling short. Without feedback – either from yourself or from outside observers – you cannot figure out what you need to improve on or how close you are to achieving your goals.” – Anderson Ericsson & Robert Pool. Peak. Secrets from the new science of expertise

De profs in het spel hebben de meeste (en beste) gewoontes in gebouwd. Allemaal in één schema. Ze weten wat voor characters ze moeten kiezen en wanneer ze moeten switchen. Ze weten waar ze zich moeten positioneren, in elke fase van de game. Ze weten welke routes de vijand kunnen nemen, en hoe je daarop kan inspelen.

Net als professionele schrijvers, marketeers en designers. Ze hebben geen tientallen kleine schema’s voor mini-skills, zoals het schrijven van de eerste zin. Ze hebben één groot schema. Ze weten wat over het algemeen werkt en niet werkt. Ze weten de gevaren en de kans op succes.

En hierdoor hebben ze genoeg brainpower over om te focussen op de allerlaatste 5% van de beslissingen. De beslissingen die bepalen of een artikel goed is of uitstekend.

De vraag is voor ons. Hoe kunnen we de hoeveelheid feedback die we krijgen verhogen en directer maken? Zodat we sneller tot conclusies kunnen komen en groeien?

 

download

Leer van de omgeving

En dit ging over het leerproces. Maar we kunnen er nog zo veel meer van leren.

De lopende band had Ford ook gekopieerd van een andere niche.

Blijf kijken naar de omgeving. Blijk kijken naar de elementen waarin de game, de film, de serie, de sport, of niche uitblinkt.

Hoe zorgt een game dat je honderden uren besteedt aan opdrachten die op elkaar lijken? Hoe zorgt een serie dat je 10 jaar lang, elk jaar een seizoen kijkt? Wat zijn die elementen?

En hoe kan je die elementen toepassen op jouw site, in jouw blogs en in jouw producten?

Leave a Reply