Twee conflicterende werelden. Marketing en creativiteit.
- In de wereld van marketing staat aandacht – het resultaat – centraal.
- In de wereld van creativiteit staat het maken – het proces – centraal.
Beide wereld hebben elkaar nodig. Beide werelden verachten elkaar.
- Marketeers verachten de behoefte aan frisheid en creativiteit. Het is onbekend en onzeker.
- Creatievelingen verachten de drang naar bevestiging en resultaat. Het verwatert het pure creatieproces.
Creatievelingen
De grootste struggle van creatievelingen – zoals schrijvers, designers en comedians – draait om het ego.
“The call for significance, the impulse to matter more, to be more than the average person erupts every morning like survival’s older brother, an animal instinct evolved. Even as I write this: will they see it? Will they see me?” – Chase Reeves.
Ze proberen het antwoord te vinden in de afstoting van waardering. Bo Burnham concludeert in een stuk over de constante behoefte naar aandacht:
“If you can live your life without an audience, you should do it.” – Make Happy (Comedieshow (op Netflix te zien))
Of ze proberen het antwoord te vinden door de situatie om te denken.
“Every morning I remind myself, ask myself to live in the way of my already-there-ness, creating from rest instead thrusting outward at more, always more.” -Chase Reeves
Als je er al bent, dan hoef je nergens naar toe. Dan kan je uit rust maken.
Marketeers
Voor marketeers – en ondernemers – is creativiteit een vaag begrip.
- Hoe gaat het mij precies helpen?
- Hoe werkt het?
- En hoe begin ik?
Hoe kan je het creatieve proces uitleggen? Hoe kan je iemand die zelfexpressie (tientallen) jaren heeft genegeerd, uitleggen dat het proces van graven is? Een proces van je onderbewuste laten spreken? Een proces van twijfel, experimenten en elimineren?
Hoe kan je uitleggen dat slechts een klein deel van de geïnvesteerde tijd en energie leidt tot iets wat in de ogen van de ondernemer, resultaat is?
Marketing -> Creativiteit
Marketeers die het aandurven om in de wereld van creativiteit te stappen zullen vroeg of laat het proces van zelfexpressie begrijpen en gaan waarderen. Maar dit proces gaat gelijk op met een groeiende behoefte om de drang naar resultaat af te stoten.
Creativiteit en de drang naar resultaat staat gelijk aan onzekerheid en ontevredenheid. En hoe groter de drang is, hoe harder de klap van het te kort komen aankomt en hoe lastiger het wordt om te herstellen.
Marketeers die creativiteit niet omarmen stagneren op een gegeven moment qua groei. Aan de basis van aandacht en een voorkeurspositie staat creaviteit.
Creativiteit -> Marketing
Creatievelingen die de marketingkant op bewegen lopen het risico ‘to sell out’. Ze doen steeds meer dingen op basis van wat het oplevert. Stap voor stap worden ze minder creatiever. Minder uniek. Minder fris. Meer mainstream.
Creatievelingen die geen één stap willen nemen richting de marketingkant belanden in een klein appartement – of bij hun ouders – en leven op een kleine uitkering.
Balans
Een balans is waarschijnlijk het beste. Maar tegelijkertijd nagenoeg onmogelijk. Beide kanten blijven aan je trekken. Misschien is het streven naar het midden en het leren leven met van de tegenstrijdige belangen het beste wat je kan doen.
Wacht even, wacht even. Staat aandacht centraal bij marketers? (Ik dacht: verkoop, uiteindelijk.) Staat het ego centraal bij creativo’s? Says who? Meneer Reevers? Wie is dat en moeten we die op zijn woord geloven? Je hebt creativo’s in elk beroep, en ook mensen die vooral willen verkopen. Je hebt hypercommerciële kunstenaars en creatieve bankiers. Rubens was een fantastische zakenman. TIkje eh.. stellig allemaal 😉
IK geloof je pas als je het goed onderbouwt.