Stel de vraag aan een willekeurige ondernemer en je krijgt een antwoord.
Uithoudingsvermogen, een goed idee, hard werken, netwerk, hustle, geluk etc. Elk antwoord zal een kern van waarheid bevatten. Maar geen een individueel aspect maakt een ondernemer succesvol. Er zijn genoeg ondernemers met een goed idee, goed netwerk of geluk die niet succesvol zijn.
We moeten een andere vraag stellen. Een betere vraag.
Hoe vergroot je de kans op succes?
Stel het eerste idee dat je probeert, hoe goed het ook is, heeft 50% kans op slagen. Wat kan je dan doen om de kans te verhogen dat je binnen 2 jaar slaagt? Precies. Meerdere ideeën testen.
De vraag is dan: hoeveel ideeën kan je in twee jaar tijd testen? En hoe weet je wanneer een idee potentie heeft? En hoe weet je dat het idee dat niet heeft? Hoe kan je zorgen dat je in die twee jaar meer ideeën kan testen?
En dan komen die aspecten weer naar boven drijven.
- Hoe productiever je bent, hoe meer ideeën je kan testen
- Heb je genoeg uithoudingsvermogen om na het derde gefaalde idee weer iets anders te proberen?
- Hoe groter je netwerk is, hoe sneller je kan kijken of wat je doet aanslaat
- Hoe beter het idee is, hoe sneller je kan zien of de onderneming van grond komt.
Kortom:
Het draait om jezelf overwinnen.
- Door beter om te leren gaan met mislukkingen.
- Door je productiviteit te verhogen.
- Door te leren om meer analytisch te werk te gaan. Als de data zegt dat het niet werkt, probeer dan wat anders.