Het geheim van verkopen? Een betere toekomst schetsen

Ik ben slecht in verkopen.

Terwijl verkopen in de basis simpel is.

Verkopen draait om het schetsen van een potentiële toekomst. Hoe de toekomst er uit ziet als jij het product koopt.

Je verkoopt namelijk geen Chesterfield

chesterfield-randolph-sofa (1)

Je verkoopt een ‘Chesterfield’

 

mrs-chesterfield

 

Je verkoopt ook geen Eames Lounge Chair

 

Chairs-In-Living-Room-With-Eames-Lounge-Chair

 

Maar een ‘Eames Lounge Chair’

9

 

Je verkoopt het idee van ‘s avonds een goed boek lezen in een comfortabele stoel met een goede glas whisky of wijn.

Waarom ben jij dan slecht in verkopen?

Nou… Hier wat quotes van mijn SEO cursus salespagina.

‘SEO is complex.’

‘Als je als ondernemer SEO wil leren, moet je efficient zijn’

‘Met dat systeem ben je in één klap productiever’

‘Het gaat een tijdje duren voordat je begint te groeien.’

‘Nu veel tijd investeren om….’

‘Verder krijg je een paar “Waarom lukt het nog niet”-momenten.’

‘De mensen die geen geduld hebben, geen uithoudingsvermogen en iets zoeken dat morgen direct bezoekers oplevert, kunnen nu vertrekken.’

Dat is niet wat je wil horen

Ik verkoop hier het idee van dagenlang, misschien wel maandenlang, met iets bezig zijn en geen directe resultaten zien.

Ik verkoop stress.

Ik verkoop ‘productiviteit en efficiëntie’.

Fuck dat

Dat zou ik zelfs niet eens willen.

En jij ook niet.

Ik wil juist van mijn stress af. Ik wil me niet zorgen maken hoeveel bezoekers ik volgende maand krijg. En of ik wel genoeg opdrachten krijg. Ik wil juist ook als ik niet productief of efficient ben, dat mijn business blijft draaien.

En weet je wat het vreemde is?

SEO zorgt daar voor.

SEO zorgt voor rust en een stabiele groei.

Wat doe ik dan verkeerd?

Ik heb het over de reis, niet de bestemming.

Een datingwebsite verkoopt toch ook niet afwijzingen en ongemakkelijke dates? Nee. Ze verkopen de bestemming. Ze verkopen het vinden van een partner.

En even als zelftherapie… waar verkoop je dan die reis?

Ik wil dat mensen slagen. En ik zag om mij heen, ondernemers die te vroeg afhaken. Met SEO, met ondernemen en met het bloggen.

En ik denk dat ik toen dacht: ‘als Niels na het lezen van deze salespagina nog steeds de cursus wil kopen (en met SEO aan de slag gaan), dan is de kans redelijk groot dat hij het volhoudt en dat hij slaagt’.

Dus de salespagina is een filter.

Maar het zijn van een filter is eerlijk gezegd niet mijn taak.

Het is sowieso niet de taak van een salespagina.

Een salespagina moet drempels gladstrijken, niet nieuwe drempels creëren.

Ik weet dus wat ik moet doen.

De vraag voor jou is dan: Verkoop jij wel de bestemming? En als het antwoord ja is, kan je de bestemming beter beschrijven?

Leave a Reply