Bloggen: elke dag, eens in de week of eens in de maand?

ARG!

Hoe vaak moet je nou bloggen?

  • Elke dag, zoals Seth Godin?
  • Eens in de week (of meer), zoals 3/4 van de marketingwereld adviseer?
  • Eens in de maand, maar dan lange en doordachte artikelen?
  • Wanneer je zin hebt?

Ik kom er maar niet uit. Elke frequentie heeft zijn voor- en nadelen.

Elke dag bloggen betekent;

  • Meer leren, omdat je jouw gedachten door het schrijven definitief maakt.
  • Meer ideeën, omdat je jezelf moet aanleren/dwingen om elke dag een of meerdere blogideeën te genereren.
  • Bewuster leven, omdat je beter let op de omgeving, op de verhalen die je leest en de gesprekken die je hoort.
  • Beter leren schrijven, door elke dag iets te schrijven, leer je beter schrijven.
  • Sneller feedback.
  • Meer kans op pareltjes van artikelen.
  • Grotere kans dat het bezoeken van jouw website een gewoonte wordt (korte artikelen zijn snel te lezen. Lage drempel).

De nadelen?

  • Meer stress, omdat je elke dat iets ‘moet’ doen dat voor ‘altijd’ online staat.
  • Het kost je elke dag een uur.
  • 9 van de 10 blogs zullen niet echt uniek zijn. Veel open deuren open trappen.
  • minder lange artikelen (omdat je daar geen tijd voor heb) en dat betekent;
  • minder kans om een idee goed toe te lichten
  • minder goed vindbaar (minder relevant en naar uitgebreide alomvattende artikelen wordt vaker gelinkt)

Elke week bloggen betekent;

Je hebt 4 tot 12 uur de tijd om te investeren in het maken van een blog. Dit betekent;

  • Meer tijd om een goed idee uit te kiezen
  • Meer tijd voor onderzoek
  • Meer tijd voor het redigeren
  • Meer tijd voor het schrijven
  • Meer tijd voor het maken en zoeken van afbeeldingen
  • Je kan de hele week het artikel promoten en zo het aantal views en shares maximaliseren
  • Het kunnen creëren van een gewoonte bij lezers om jouw blog op [dag van de week] te lezen.
  • Je kan ideeën, gedachten en acties genoeg uitlichten. Zodat je een blijvende invloed kan hebben
  • Je blijft onder de aandacht bij jouw volgers

Nadelen

  • Je moet elke week een kwalitatief stuk publiceren
  • Als hetgeen wat je maakt niet goed is, kan je teleurgesteld raken (1 schot = 1 kans)
  • Elke maand bloggen betekent;
  • Meer tijd om te besteden aan andere dingen.
  • Je kan veel meer aandacht besteden aan schrijven, ideeën genereren en schrijven.
  • Je kan ‘ultieme’ artikelen over onderwerp X maken. Die artikelen zorgen voor;
  • meer shares
  • meer links
  • flink concurrentievoordeel
  • Dit betekent ook hogere rankings.
  • Betere R.O.I. (omdat je relatief weinig tijd in het blog steekt).
  • Meer kans op het maken van een artikel dat te herinneren is

Nadelen

  • Kleine kans op het creëren van een gewoonte bij lezers
  • Weinig manieren om je site in het daglicht bij volgers. Je bent maar een paar dagen van de hele maand zichtbaar.
  • Als het blog niet interessant is, dan heeft dit invloed op elke nieuwe bezoeker
  • Wanneer je zin hebt bloggen, betekent.
  • Bloggen uit pure motivatie en passie
  • Bloggen is daardoor leuker en het lezen van het blog is vaak interessanter.

Nadeel

  • Je wordt langzaam beter in bloggen, schrijven en promoten
  • Lezers kunnen je uit het oog (en hart) verliezen
  • Tegenvallende shares/reacties hebben een negatieve invloed op je motivatie, waardoor je nog minder gaat bloggen.
  • Hetgeen waar jij over wil schrijven is niet zo zeer hetgeen wat een lezer wilt lezen. Dit betekent ook minder vindbaarheid.

Conclusie

Die is er niet echt. Ik had toch al gezegd dat ik er niet uit was :).

Ik denk dat je het best eens in de week a twee weken kan bloggen. Het moet een gewoonte worden. Bij zowel jou als bij jouw lezers. Ik denk dat zo’n frequentie het meest oplevert.

Of misschien eens in de twee weken een redelijk artikel en elke dag miniblogjes op social media (Twitter/Facebook/Google+). Of op een andere site.

Hmm..

Leave a Reply